Svoje pocity uvnitř sebe dusím

Vyhledal mě klient který si se svým životem nevěděl vůbec rady. Přestože měl vysokou školu, doktorát, a pracoval v manažerské pozici, cítil se naprosto neschopný. Střídaly se u něho záchvaty zoufalství s výbuchy nekontrolovatelného vzteku provázené svíravými pocity z nízkého sebevědomí. Ve firmě, kde pracoval, se snažil tvářit tak, aby nikdo nic nepoznal. Bál se totiž, že kdyby se někomu svěřil, co uvnitř prožívá, označí ho za blázna a bude muset svoji manažerskou pozici opustit. Klient se však doslova dusil svými negativními pocity a prahl po tom, aby se těchto sžíravých pocitů, které ničili jeho dosavadní život, zbavil.

Zpracování pocitů
Začali jsme postupně procházet jeho dosavadní život a hledat příčinu jeho problémů. Čím víc jsme se dostávali hlouběji, tím bylo zřetelnější, kde problémy vnikly. Klient měl velice krušné dětství, kde klíčovou postavou v jeho výchově byl otec. Již odmala musel velice tvrdě pracovat. Společně s tím otec po něm vyžadoval, by byl ve všem hned dokonalý. Vše musel umět hned na poprvé, tak jak si to otec představoval, jinak nasledovalo bití a řev. Otec postrádal trpělivost k vysvětlování a učení svého svého syna novým věcem. Ten se nesměl ani ozvat nebo říci, co cítí, protože byl by otec ještě agresivnější. Tímto si klient zapsal do hlavy řadu nastavení, které by se daly shrnout jednou větou: “Když vyjádřím své pocity, bude to ještě horší. “
To byl ten důvod, který ho v životě vedl k tomu, že všechny své pocity v sobě dusil a nikomu o nich neříkal.

Chybné myšlenkové nastavení
Uvádím jen část špatných nastavení, které si klient z tohoto období uložil ve své hlavě:

  • Nedokážu dělat věci dobře
  • Když to řeknu špatně, otec bouchne
  • Podle táty dělám vše špatně
  • Musím být za každou cenu dokonalý
  • Nemůžu říct, jak se cítím
  • Vždycky jsem ten špatný
  • Nejsem si nikdy jistý, co mám přesně dělat
  • Za nic dostanu vynadáno
  • Řev je způsob řešení
  • Řev je motivace

Celkem jsme vyhledali a přepsali v hlavě klienta přes 2100 špatných nastavení, které zásadně ovlivňovaly jeho život a především pocity.

Čeho jsme nakonec dosáhli?

Klient pociťuje klid, jistotu a vnitřní rovnováhu. Své vnitřní pocity se už nebojí otevřeně vyjádřit. Změna myšlenkového nastavení ho navíc posunula na vyšší manažerskou pozici.